"Markah Kasihan"

Oleh sebab isu tentang markah kasihan ni tengah top dalam surat khabar tabloid di Malaysia di sini, ni lagi dan ni respon student click dan nak beri respon kepada entry arni maka saya rasa terpanggil untuk memberi respon mengenai markah kasihan. Memang saya akui yang saya masih baru dalam dunia akademik hanya mempunyai pengalaman 4 tahun mengajar dan belum lagi mempunyai Phd namun begitu saya tetap ingin berkongsi pendapat saya mengenai markah kasihan. Sebelum itu ingin saya tekankan bahawa ini hanyalah pendapat peribadi…jadi terpulanglah kepada pembaca sama ada mahu setuju ataupun tidak..saya memang bersetuju kepada perbezaan..jadi sesiapa yang nak berbeza pendapat silakan…

Markah kasihan? pertamanya saya mendefinisikan markah kasihan ni sebagai markah yang diperolehi oleh pelajar tanpa perlu membuat sebarang usaha. Adakah markah kasihan diamalkan di IPT? Sememangnya markah kasihan ini tidak dibenarkan sama sekali sewaktu memberi markah. Secara dasarnya setiap markah yang diberikan perlu mempunyai bukti/fakta/dokumen untuk menjustifikasikannya. Markah diberikan seratus peratus berdasarkan kepada jawapan/hasil kerja pelajar. Tetapi harus diingat yang memberi markah adalah manusia dan di IPT perkara yang dinilai oleh pensyarah ialah kefahaman para pelajar bukannya memberi markah berdasarkan skema jawapan 100%. Memang ada skema jawapan tetapi sebagai seorang pensyarah, jika saya dapat memahami apa yang pelajar ingin sampaikan jika tak ada pun term-term yang ada di skema saya tetap akan memberi markah. Takdelah sampai nak bagi markah penuh, tetapi markah tetap akan diberi. Sebab sekali lagi ingin ditegaskan bukannya saya mahu menilai ingatan para pelajar tetapi mahu menilai kefahamannya. Kalau dalam jawapan beliau menunjukkan beliau faham, tanpa teragak-agak saya akan memberi markah. Jika pihak MQA atau the third party nak mempersoalkan pemarkahan sebegini saya akan justified kenapa markah tersebut diberikan. Mengenai penggunaan bahasa English, kalau ada kesalahan grammar or spelling selagi saya boleh faham apa yang ingin disampaikan markah akan diberi, sebab bukannya nak bagi markah tentang grammar dll tetapi tentang kefahaman pelajar terhadap sesuatu topik itu. Sebagai pensyarah saya percaya tanggungjawab saya sewaktu menanda kertas jawapan bukannya untuk mencari kesalahan pelajar tetapi menilai aras kefahaman pelajar.

Walaupun saya menggunakan pendekatan ini nak kata student saya ramai yang dapat A tak juga. Untuk mendapat A pelajar tersebut kena menunjukkan kefahaman yang tinggi. Carry mark yang tinggi tidak semestinya menjanjikan gred yang bagus. Saya dah beritahu awal-awal in order for you to pass this subject you have to pass your final exam. Walaupun carry mark 38 tapi kalau final Exam gagal dia akan gagal subject tersebut. Sebab final exam menunjukkan tahap pemahaman beliau macam mana nak bagi lulus kalau tak boleh jawab soalan exam.

Macam mana tentang markah for attendance pula? bole ke bagi markah kalau pelajar datang sepenuhnya ke kelas. Sekali lagi ini bergantung kepada pensyarah, ada pensyarah yang bagi ada pensyarah yang tak nak bagi. Kan datang ke kelas ni tanggungjawab student kenapa nak bagi markah? Dalam keadaan di mana satu kuliyah itu terdiri daripada beratus pelajar agak sukar untuk seorang pensyarah nak kenal setiap seorang, namun begitu pensyarah tetap mahu menghargai komitmen setiap pelajarnya maka di situlah datangnya markah untuk kehadiran.
Pensyarah adalah manusia bukannya robot yang boleh kita programkan memang saya akui adakalanya elemen emosi ada sewaktu memberi markah. Kalau pelajar tersebut merupakan pelajar yang baik dan rajin semestinya pelajar itu disukai oleh pensyarah. Sewaktu nak memberi markah secara tidak langsung pensyarah akan lebih bermurah hati. Berbanding dengan pelajar yang mempunyai attitude problem memang sewaktu nak bagi markah kecenderungan pensyarah untuk lebih strict adalah tinggi bukan sebab marah atau benci tetapi atas tujuan untuk hukuman. Bukankah dalam hidup ini kita diajar bila kita buat salah sememangnya kita akan dihukum. Bias terhadap faktor sebegitu masih boleh diterima tetapi kalau bias sebab pelajar tu lawa/hensem/lelaki/perempuan memang ditentang sama sekali. Itu adalah sesuatu yang tak boleh diubah kenapa nak hukum pelajar berkenaan perkara yang di luar kawalan mereka.

Perlukah kita nilai atau memberi markah terhadap perkara yang lain selain daripada menilai assignment/jawapan test/quiz/exam? Sekali lagi ini bergantung kepada pensyarah. Jenis individu yang bagaimana ingin dihasilkan. Seorang jurutera/doktor/pegawai dll yang macam mana? Bagi saya sebagai seorang pensyarah dalam bidang ICT saya ingin melahirkan seorang pakar ICT yang bukan sahaja hebat dari segi pengetahuannya tetapi juga mempunyai keperibadian yang baik dan beretika. Bacalah mana-mana visi dan misi IPT semestinya ada statement untuk melahirkan tenokrat/pakar yang beretika atau berkeperibadian tinggi/ bertakwa dll. Sekali lagi macam mana visi dan misi tu hendak dijayakan kalau bukan melalui sistem penilaian universiti. Memang ini adalah subjektif tetapi sebagai manusia yang berakal kita semestinya mampu menilai mana yang berkelakuan baik dan mana yang tidak. Seharusnya acknowledgement diberikan kepada pelajar yang menunjukkan ciri-ciri yang baik ini. Sekali lagi secara tidak langsung pensyarah boleh memberi acknowledgement melalui gred/markah subjek. Pernah saya sebut sebelum ni sewaktu abang saya Dr. Firdaus dalam pengajian perubatannya, ada kawannya yang gagal dalam sesuatu subjek sebab pensyarah mahu menghukumnya kerana tidak hadir ke klinikal round dan kelas. Walaupun beliau dapat menjawab soalan exam dengan baik pensyarah tetap gagalkan beliau atas alasan to be a professional and a good doktor mana boleh u malas ke hospital. Nak rawat pesakit dengan baik kenalah pergi ke hospital mana boleh malas, dan sikap malas tu sendiri akan membahayakan pesakit.

Betulke bila pemarkahan bukan bergantung sepenuhnya kepada jawapan/pengetahuan pelajar susah untuk kita jaga kualiti. Sebab tulah ramai yang menganggur. Bagi saya isu pengangguran ni tidak boleh kita salahkan pelajar sepenuhnya, banyak faktor yang menyebabkan pengangguran berlaku. Terutama dalam eknomi dunia sekarang hampir ke semua negara menghadapi masalah ni. Ada juga faktor lain seperti faktor racist boleh baca entry sheri click, majikan yang inginkan pengalaman kerja, kerja kosong dalam bidang tersebut terlampau terhad dan pelbagai lagi. Secara dasarnya dalam isu pengangguran ni janganlah kita salahkan pelajar seratus peratus ada banyak atribut yang menyebabkan pengangguran ini berlaku.

Secara kesimpulannya markah kasihan memang sepatutnya tidak ada/ harapnya memang tidak ada sama sekali (bersangka baik) sebab term “markah kasihan” tu menunjukkan seolah-olah markah tersebut adalah markah yang pelajar terima tanpa perlu buat apa-apa. Walau bagaimanapun memang adakalanya markah diberi bukan berdasarkan jawapan pelajar semata-mata tetapi ada elemen lain yang dinilai dan dikreditkan dengan markah. Pensyarah adalah manusia biasa yang ada perasaan dan akal. Maka janganlah kita menghukum pensyarah jika markah pelajar bukannya berdasarkan kepada jawapan pelajar 100%. Yang paling penting bagi saya setiap pensyarah bertanggungjawab dengan markah yang hendak diberikan kepada pelajar selain daripada kita boleh justifikasi kepada orang atasan Rector/NC/Dekan kita jugak boleh jawab apabila disoal oleh Allah di Padang Masyar nanti…InsyaAllah.

Comments

  1. Ulfa,
    Can I be your students? hehehe...

    Pada saya kan, "markah kasihan" tue dibolehkan, but to certain extend. Maybe kena tukar, dipanggil "markah istimewa". Meaning, mmg the students deserve to get the marks, eventho jawapan yg diberikan merapu meraban. Seperti kata Ulfa, "menilai kefahaman pelajar". Bukannya bagi kosong2 ajer.

    Nak share, off-topic...
    Dulu ader sorang senior saya, ambil Info system Eng, kena repeat tahun ketiga sampai 4 kali. Sistem di sana (Japan), kalau tak cukup kredit, kena repeat 1 whole year (2 sem), sebelum boleh masuk final year. So, mmg rugilah kalau xdpt masuk final year semata2 sbb xlulus satu paper wajib. Scholarship pula hanya diberi utk repeat tahun pertama shj, selebihnya kena tanggung sendiri (if any).

    Masa saya sampai sana, senior nie tgh repeat untuk tahun pertama. Bila saya grad, dier still tak dapat naik final year lagi.

    Then, bila balek sini, tiba2 dpt email dr dia. Rupanya2, dier quit study tapi tak grad. Sebab, dier dah jumpa Prof subjek tue directly dan tanya situasi dia. Yg terkejutnya, Prof tue jawab, dier mmg sengaja takanak bagi senior saya nie lulus. So, jawabnya sampai bila2 pon senior nie xboleh grad. Kesian kan? sedih saya baca email darinya tue. Senior saya nie baik, dan mmg struggling very hard.

    Hopefully, xdelah lecturer muslim yang buat mcm tue.

    Anyway, rezeki dari Allah. Eventho tak grad, tp disebabkan talent dier (dier terror programming) + kebolehan berbahasa ketiga, kini dapat keja kat MNC with good benefits.

    Sorry Ulfa, pjg lebar komen. ;)

    ReplyDelete
  2. thanks for the comment...
    nak jadi student ufa...huhu seganlah...takut anak murid lagi pandai dari pensyarah nanti...hehe...ada je arni lecturer muslim yang macam tu..among my friends pun ada..sedih mmg sedih dah nasihat dah..tp ntahla

    ReplyDelete
  3. AHa.. i like kak ar-nie comment.. so nak respon kak ar-nie punye komen sbb saye sgt tertarik bila membaca satu contoh pengalaman senior die, lg tertarik bile nampak perkataan "Japan" since my hubby belaja kat sane n die kne repeat one year because of one credit only!! and i really understand the system of education in Japan at University level after my hubby explained it for several times, in depth, still sumtimes its hard for me to accept the fact dat if the studen lack of one credit only then he cannot further his study directly to nex semester, much more worse is when the duration of study will be extended to one year...

    To tell u da truth , my hubby kurg satu kedit je utk die grade pade awal thn depan iaitu 2010,nway, die amek course yg typical utk lelaki, "degree of Mechanical engineering" unexpectedly, he has to grade in 2011 just because of "1 credit", oh God, eventho he has consulted with his sensei (lecturer) to give him a chance , the lect said he can't help eventho he felt quite pity towards my hubby, still he didn't tolerate..i think dats y negara mereka punye kualiti pendidkan jauh lebih baik dr Malaysia, sbb tiada wujud isu "markah kesian"...even senior my hubby ade transfer kredit dr Universiti jepun ke UKM utk habeskan degree kat Malaysia, syg kan? pegi jepun penat2, grade kat Malaysia, lambat pulak tuh..skang ni pk scholarship my hubby je, kami tgh memperjudikan naseb..Well, ani tak kecewa tp kesian sgt tgk my hubby sbb nampak sgt die down...die pena cakap katekanlah markah 50 utk lulus, kalu dpt 49, mmg lecturer tak ubah wpun satuuu je lg, ngeri nyee..n byl students kat Japan kne repeat, ade sampi grade umo 28..Fuih..

    nway ...sgt2 simpati pade senior kak ar-nie, i think he /she is totally brilliant, cume takde rezeki nak grade..tp rezeki mencurah-curah pulak dalam bidang pekerjaan, Alhamdulillah :)

    To my sis
    Great critical review, i think u write better in Malay, I got ur point..aha~ honestlly, i always hope my lecturer bole tolong "bagi markah kesian" kalu ani dpt rendah, woooo, it's not easy doing degree, berperah otak, takkan lg i markah nak lulus takleh kasik hehe, derma lah ckiit, kalu jauh sgt beza markah sampai 15 markah lg nak lulus, maksudnye mmg takleh tolong, tp takat 1 or 2, alaa, ehe~, bole laa..

    ReplyDelete
  4. aha ani i lost my english writing skills...huhu have to polished and practice more...as I want to futher my studies and writing my research in english

    ReplyDelete

Post a Comment