A Lesson to Learn

On Tuesday night as usual mama and abah went to the Kertih Pasar Malam to buy some groceries. Khaizuran was crying and wanted to fellow us so we just bought him along. To save time we decided to split abah go and buy the lauk chicken, Fish dll while mama go and buy the vegetables and fruits. After abah finished buying the lauk he came to mama and asked if mama want to buy any foods like keropok, kuih dll and mama say no need lah I am not hungry, I just want to eat some fruits for tonight...(diet lah katakan...hehe).

“Kita laparlah..kita pergi beli makanan ye”
"oklah...abang pergilah...kita pilih buah jap..nanti jumpa kat kereta"

Khaizuran was with me at that time...while I was selecting the fruit I noticed that khaizuran was beside me, I didn’t hold his hand at that time I just let him play with the rambutan while I was choosing the fruit that I want....

Tiba-tiba bila mama toleh kat sebelah..khaizuran was not beside me...mama terkejut sangat..terus call his name hoping that he will run to me...but there were no sign of him...mula gelabah...I just called his name and asked some people that was nearby whether they have saw a toddler wearing a blue pyjamas that was standing beside me...

"ada tadi kat sini...emm pelik camne boleh takde sebelah akak" a boy reply...

Then his kind father asked him to help me find my toddler at the other side the food area and the father help me find khaizuran at the fruits and vegetable area...after five minutes still we didn’t manage to find khaizuran..

"takpelah cik terima kasih ye....saya nak cari suami saya ni...mungkin anak ada dgn dia"

So mama ran to the food area hoping to meet abah...abah was not around...dalam hati i was praying so hard hoping that khaizuran is with abah..then before I went to the car again I search for khaizuran at the fruits area..still tak jumpa...so mama decided to go to the car...

Sampai je di kereta...there they were happily eating keropok lekor together...alhamdullilah...but at the same time I was kind of geram with abah...

"abang kita ingat khaizuran dah hilang, bila abang amik dia?
"kita round satu pasar macam apa je panggil nama dia..semua org pandang, siap ada yg tolong kita cari dia sekali"


"la tak kan tak perasan masa kita amik dia?lain kali janganlah terus panik. cari kita dulu kalau dia takde dgn kita baru cari dia sama-sama"

"kita panik, manalah kita terfikir nak cari abang..kita terus je cari anak dulu..."


Actually this is the second time khaizuran terlepas dari pandangan both of us...first time masa di OU...tapi sebab dia nangis kuat-kuat and terlepas pandang sekejap je..terus jumpa..and the people at OU sangatlah prihatin there was a group of people that was waiting with khaizuran while we both came...

Bila dah dua kali terjadi sangatlah takut kalau peristiwa macam ni terjadi sekali lagi...takut sangat-sangat...sebelum ni mmg dah terfikir nak beli baby harness..abah kurang bersetuju at first tapi sekarang abah akui yang we need one...

Although I know that I will get horrible comment when my child is wearing this, It is better that way than to feel sad later…huhu..I just want the best for my child



*Example of baby harness*

Comments

  1. i have a baby harness i bought in malaysia. mcm ada teddy bear/monyet kat belakang mcm back pack, but actually its a harness. mcm pakaikan kat dia, penat kena kejar dia lari...hehe, and ikat kat stroller, dia pulak tarik stroller mcm terbalik. in the end, i asked him to hold my hand..but now, he is already big, so dah tak perlu. kat malaysia, especially crowded places.mmg bahyakan? pedulik apa orang ckp, kalau anak ulfa hilang, ulfa yg susah and sedih, bukan diorg. so go and buy that harness. ni ayra dah jln laju, give a few months, nanti pakai harness la dia jwbnye (if dia tak nak dok stroller)

    ReplyDelete
  2. salam ulfa,
    Hasya mmg akak pakaikan harness ni. itupun agak lambat, masa dia umur dalam 3 thn ke 4 thn. Hasya agak ramah, suka tegur budak2 lain dan selalu tetiba hilang. mmg panic dibuatnya. nasib baik juga suami akak terjumpa harness dan terus beli. skrg dah nampak byk jual kat kedai dan shopping complex. mmg orang akan tgk dan mcm2 gaya renungan, tp buat dek jela.. skrg hasya dah tak pakai, giliran Syahir pula.

    ReplyDelete
  3. tkutnye ank ilang, na'uzubillah...beli jelaa harness tu, uffa. ida xkn pndang2 & jeling2 uffa...

    ReplyDelete

Post a Comment