Laporan Terkini Mengenai Khairin

Walaupun tengah banyak kerja, mama tetap hendak meluangkan masa untuk menulis tentang perkembangan anak-anak mama. Kali terakhir mama update pada bulan mei alahai cepatnye masa berlalu dah nak masuk pertengahan ogos dah rupanya.

Bulan Julai 2009 – 9 Bulan

Khairin menunjukkan kemahirannya

Dua minggu yang lepas iaitu pada usia 9 bulan 2 minggu khairin dah mula berjalan khairin berjaya berjalan sebanyak lima langkah dnegan jayanya. Sewaktu usia khairin genap 9 bulan khairin mula berdiri sendiri tanpa sokongan. Bagi mama agak cepat sedikit khairin berjaya mencapai milestone yang ini sebab khaizuran dulu hanya pada usia 1 tahun mula berjalan beberapa langkah dan mula berdiri tanpa sokongan pada usia 11 bulan. Eh bukan mama nak bandingkan cumanya mama suka perhatikan personaliti dan perbezaan anak-anak mama. Walalu apa pun bagi mama anak mama semuanya pandai ;). Pada usia sembilan bulan khairin sudah pandai menyebut mama. Tiap kali mama masuk sahaja ke rumah khairin akan merangkak ke mama sambil menyebut mama..alahai terharu mama..disambut dengan senyum dan gelak ketawa anak-anak mama..abang zuran berlari ke mama khairin merangkak selaju mungkin ke mama. Pada usia sembilan bulan khairin juga sudah pandai melambai mama sewaktu mama mengundurkan kereta sebelum bertolak ke tempat kerja. Pada usia ini kaki dan tangan khairin dah kuat khairin berjaya memanjat sofa dan bouncer khairin tanpa pertolongan sesiapa. Apabila berjaya sahaja sampai ke atas kerusi dan bouncer khairin akan bergelak ketawa dan menggerakkan badan seperti ingin melompat-lompat..huhu..seriau juga mama dibuatnya

Sumber: http://www.babycenter.com/0_milestone-chart-7-to-12-months_1496587.bc

9 months
Mastered Skills (most kids can do)
• Stands while holding onto something• Jabbers or combines syllables• Understands object permanence
Emerging Skills (half of kids can do)
• Cruises while holding onto furniture• Drinks from a sippy cup• Eats with fingers• Bangs objects together
Advanced Skills (a few kids can do)
• Plays patty-cake and peek-a-boo• Says "mama" and "dada" to the correct parent

Sumber tersebut adalah milestone secara umum setiap bayi. Bagi kemahiran yang kebiasaannya dikuasai oleh semua bayi khairin memang dah kuasai tetapi bagi emerging skills ada satu kemahiran yang khairin belum dapat kuasai iaitu minum menggunakan sippy cups. Mama cuba mengajar khairin guna sippy cups dan straw tetapi masih belum berjaya lagi. Untuk advanced skills memang khairin dah kuasai kedua-dua kemahiran tersebut


Bulan Jun 2009 – 8 Bulan



Khairin sudah pandai mempertahankan haknya daripada diambil oleh Abang. Meskipun biasanya abang akan berjaya mengalahkan khairin dari segi fizikal namun khairin tetap menjerit dan menangis sekuat-kuatnya bila abang mengambil apa yang menjadi hak khairin. Dengan muka yang tegas khairin mengatakan "abang tunggulah khairin besar nanti" (hehe..pandai je mama tambah-tambah). Khairin suka bergelak ketawa dengan abangnya tiap kali abang gelak dia akan gelak sama tetapi tiap kali kalau abang menghampiri khairin sewaktu khairin bermain kereta mesti khairin merangkak laju menjauhkan diri supaya abang tidak ambil kereta khairin. Mama pulak tengah pening kepala nak dapatkan formula yang terbaik agar abang dapat berkongsi dan bermain bersama khairin dengan aman damainya.

Sumber:
http://www.babycenter.com/0_milestone-chart-7-to-12-months_1496587.bc
8 months
Mastered Skills (most kids can do)
• Says "mama" and "dada" to both parents (isn't specific)• Passes objects from hand to hand

Emerging Skills (half of kids can do)
• Stands while holding onto something• Crawls• Points at objects• Searches for hidden objects

Advanced Skills (a few kids can do)
• Pulls self to standing, cruises• Picks things up with thumb-finger pincer grasp• Indicates wants with gestures

Berdasarkan sumber yang diberi mama dapati pada usia 8 bulan khairin pandai menyebut abah dan mama tetapi memang masih menyebut kedua-duanya kepada kami berdua. Masih belum dapat menyebut mama pada mama sahaja dan abah pada abah sahaja. Mampu untuk memindahkan objek dari satu tangan ke tangan yang lain. Dalam kes ni selalunya untuk mempertahankan barang yang sedang dipegangnya daripada diambil oleh abang, mama atau abah. Sebaik gagal mempertahankan barang tersebut terus je dia menjerit sekuat-kuatnya..hehe..bagi emerging skills dan advanced skill ke semuanya khairin dapat lakukan..wah..bagusnya. Berdiri memang dah biasa dah. Siap bila naik stroller kalau mama pakaikan tali pinggang dengan longgar khairin akan berdiri sambil gelak-gelak memandang muka mama…huhu..sangat berbahaya..mencari benda yang disembunyikan memanglah khairin mahir kalau mama sorokkan bawah katil or kerusi sedaya upaya khairin akan cuba memasukkan badannya ke bawah katil atau kerusi untuk dapatkan barang tersebut. Kalau setakat sorokkan dekat belakang mama lagilah dia senang nak capai. Kalau tak tahu mama sorokkan barang tu kat mana mulalah dia jerit-jerit..huhu..tunjuk pada sesuatu seingat mama pada usia ni khairin hanya tahu tunjuk muka mama atau muka dia sendiri bila dia ternampak imej kami di cermin..bagi objek lain khairin belum menunjukkan kemahiran untuk menunjuk lagi. Berjalan sambil memegang dinding atau kerusi sangatlah pakar..risau mama tiap kali khairin terjatuh..tapi khairin relax je..bangun dan terus berjalan lagi tanpa rasa takut…menunjukkan perasaan menggunakan bahasa tubuhnya..yang mama tahu tiap kali mama balik kerja atau pergi ke arah khairin, khairin akan membuat badannya seperti mahu melompat-lompat sambil tersenyum atau tergelak-gelak…bila tengah sedih sudah pandai menjatuhkan badannya sambil menangis dengan kuat..uwwwaaaa

Khairin tengah menangis sebab abang ambil keretanya

Bulan Mei – 7 bulan

Khairin sudah mula memanjat. Khairin akan cuba untuk memanjat sofa, khairin juga sudah boleh berdiri dengan sokongan dan boleh duduk tanpa memerlukan sokongan. Suka bermain chak-chak dengan mama. Khairin juga sudah menunjukkan minat dalam bermain bola dan kereta. Tiap kali abang tengah leka bermain dengan permainan lain khairin akan ke kereta abang sambil berdiri cuba memanjat kereta abang. Khairin juga sudah berjaya memanjat anak tangga di rumah opah.

Child's Age -7 months

Mastered Skills (most kids can do)
Sits without support• Drags objects toward herself

Emerging Skills (half of kids can do)
• Lunges forward or
starts crawlingJabbers or combines syllables• Starts to experience stranger anxiety

Advanced Skills (a few kids can do)
• Waves goodbye•
Stands while holding onto something• Bangs objects together• Begins to understand object permanence

Setelah merujuk sumber tersebut mama rumuskan pada usia 7 bulan Khairin Mastered skills memang khairin berjaya kuasai untuk emerging skills khairin belum lagi mempunyai stranger anxiety. Suka tersenyum dan mahu dengan sesiapa sahaja. Bagi advanced skills pula khairin masih belum tahu melambai tangan, tetapi khairin berjaya menguasai kemahiran yang lain dengan baik, iaitu boleh berdiri sambil memegang dinding, kerusi atau apa sahaja yang dapat menyokong badannya. Pandai mengetuk dua objek yang berbeza seperti mengetuk sudu pada pinggannya.


Bila jarak antara dua anak kita sangat dekat ni, kelebihan untuk anak kita ialah adiknya dapat menguasai kemahiran bayi dengan lebih cepat perkembangan adiknya cepat berbanding abangnya yang kurang mendapat ransangan daripada seseorang yang hampir sebaya tetapi keburukannya ialah mama dan abah terpaksa bahagikan perhatian. Namun bagi mama keburukan ini boleh diatasi mama dan abah kena lebih berusaha dan tambah ilmu agar dapat mengatasi masalah kurang perhatian. Bagi mama dan abah masalah ini masih terkawal dan anak-anak mama menunjukkan ciri anak yang cukup kasih sayang. InsyaAllah mama dan abah akan berusaha dengan sedaya mungkin untuk memberi yang terbaik buat anak-anak kami.

Comments

  1. Ulfa, cantek nya gambar2 Khairin yang di atas tue. Ambil kat studio ker? Or, u all mmg foto geeks? ;)

    ReplyDelete
  2. arnie kami ambil di white studio shah alam..tak mahal pun RM 100 untuk posing2 selama satu jam..okla affordable

    ReplyDelete
  3. upa..ehe..jeles! jeles!nak anak jugak ;(..happy for u,lagi2 bile tgk ur heroes membesa dgn sihat dan bijaknye, nak doakan semoga anak2 buah mama ani membesa menjadi antara mereka2 yg soleh.. ;)..tak saba nak denga khairin sebut mama!! comel!

    cuti seminggu tak at the early of fasting month? I'll be coming back home during one week hols, homesick la pulak, upa, bawak baju tshirt yg ana muslim kate tak muat tuu.ehe~~, skang tgh kemut nak beli bj, financial problem sejak kawin ni,so, bile dpt bj free,sronok...

    ReplyDelete
  4. ok...ok upa ingat..banyak baju nak diperturunkan ni..hehe..maklumlah upa dah tak saiz S lagi dah..huhu

    ReplyDelete

Post a Comment