Bersalah

Mama rasa bersalah kepada anak-anak mama. Sepatutnya mama siasat dulu kenapa anak-anak mama tak nak ikut cakap mama bukan terus marah dan menghukum. Tambahan anak-anak mama masih kecil bukannya faham akan sebab dan akibat setiap perbuatan yang dilakukan. Hujung minggu lepas mama telah marah khaizuran sebab tak nak gosok gigi, mama paksa juga walaupun khaizuran menangis dan berlari-lari untuk tidak gosok gigi. Mama tak dapat mengawal emosi terus mama tinggikan suara dan paksa khaizuran gosok gigi. Petang tu masa bermain-main dengan khaizuran mama perasan khaizuran mengelak untuk buka mulut dan bercakap serta sejak pagi lagi khaizuran tak berapa nak minum susu dan makan.

“abang zuran, sakit mulut ke?”,

“sakit”,

“cuba tunjuk kat mama dekat mana sakit”,

Khaizuran pun buka mulut…sedih hati mama bila tengok di lidahnya ada dua ulser yang besar dan di mulut serta bibirnya juga ada dua ulser. Patutlah dia mengelak untuk gosok gigi..rasa bersalah sangat. Mama buruk sangka, mama sangka khaizuran saja tak nak dengar dan ikut cakap mama.

Malam semalam khairin menangis menjerit-jerit pada pukul satu pagi, mama dan abah rasa terganggu. Abah buat susu untuk khairin, khairin tak nak minum tetap menjerit kemudian mama tukarkan lampin khairin masih sama tidak mahu tidur meraung dan menangis. Dalam keadaan masih mampu bersabar mama dukung khairin sambil berzikir dan cuba dodoikan khairin agar tidur, tetap meraung seterusnya mama sapu minyak angin takut-takut khairin sakit perut atau tidak selesa tetapi masih menangis lagi. Mama mula geram terus bersangka yang khairin nak dapatkan perhatian, ikutkan hati memang mama nak marah tapi mama cuba kawal emosi. Ikhtiar terakhir mama dukung khairin dan bawa khairin jalan–jalan di dalam rumah sebaik sampai je di dapur

“mama nak, nak air,”

“khairin nak susu ke sayang”?

“tak nak, nak air,”

Mama pun tuang air ke dalam gelas dan terus suapkan ke khairin. Khairin habiskan satu gelas air. Bersalahnya mama, khairin tengah ada ulser kalau minum dari botol kena hisap puting bila hisap puting sakitlah mulut dia sebab tu khairin nak minum dari gelas. Kenapalah mama tak terfikir perkara semudah tu.

Bersalah, mama just jump to conclusion without trying to really understand their needs and behavior.A reminder for mama

“Seek first to understand, then to be understood”

Comments

  1. dua2 kene ulser ke? aisyah pn kene ulser ari tu. susah nye ati ummi...
    sabarnye uffa ngn ank2. eda asik mrh2 je kt ank2...pukul laa...xsabar sgt...ari2 mntk doa, semoga Allah bg eda sabar byk2 dlm nk didik ank2...kdg2 bleh laa thn. kdg2 ble pnt, loose control jgk...bg nasihat skit kt eda ni uffa...

    ReplyDelete
  2. sedih kan situasi macam ni. sama la.. kadang2 terus nak marah.. padahal ada benda lain yg dia tak sempat/tak mampu/tak reti nak ckp lagi.
    sedih bila tgk anak2 tak sihat. sayu je hati tgk... rasa bersalah kalau teringat masa yg marah2 dorang. mmg kena banyak bersabar betul dlm mendidik anak2. mungkin juga darah muda kan.. mudah2an kita mampu utk lembutkan hati dan anak2 pun lembut hati dgn kita.

    ReplyDelete
  3. ida..aah dua2 dapat ulser pada masa yang sama..susah hati dibuatnya..siap berdoa lagi biar sakit tu berpindah ke kita..macam mana nak sabar dengan anak-anak? rasanya ufa ni tak sesuai sangat nak bagi nasihat dekat ida tp bolelah ufa share sikit tips
    1. ida kena banyakkan baca pasal parenting terutama yang berunsurkan islam..macam nasihat imam ghazali, ustaz zahazan, dan yg terbaru berkenaan model khalifah ada ufa sertakan link pada post yg lepas)..mmg sgt membantu...sbb setiap kali ufa tambah ilmu mengenai anak-anak ni jiwa akan lbh tenang dan bersabar menghadapi karenah anak2..
    2. masa anak-anak tengah buat perangai ida jauhkan diri sikit terutama bila kita rasa nak marah sangat yang ini kena berkerjasama dengan hubby..bila ida tengah marah suruh dia tengok kan anak (ida jauhkan diri) dan sebaliknya..
    3. lagi satu kalau ida penat sangat apa kata ida "outsource" kerja-kerja rumah..upah orang datang untuk cuci rumah dll..kadang2 mmg sayang duit nak bayar orang untuk buat kerja2 yang mudah..tapi bagi ufa daripada kita tensen dan mood tak elok keluarkan je duit kita untuk benda2 macam tu sbb at the end of the day kita dapat spend more happy time dgn hubby dan anak-anak..kita pun kurang penat bila kita happy anak2 pun akan happy..ufa dulu sebelum ada bibik pun upah orang dtg cuci rumah ida..terpaksa kalau tak ufa akan moody kesian kat hubby dan anak..

    kak hana pun ada face the same situation...ingatkan ufa je, rasa bersalah n down sgt kan bila terbuat salah dkt anak2..harap anak-anak dapat sentiasa memaafkan kita sebagaimana kita sentiasa memaafkan dan meyayangi mereka...

    ReplyDelete
  4. memang kalau penat, kita senang nk marah..budak2 die penat, dieorg pon mcm meragam kn...tp bile diorg segar...diorg sgt segar...penuh tenaga...mmg kene byk sgt bersabar nk lyn bebudak ni...saya pon kdg2 terbabas jugak...dah penat2 kn...anak mintak layan....teringin nk berehat2...tp apa kan daya...dah ade anak ni..mcm xmenang tgn jer..ufa byk2 bersabar...nnt inshaAllah anak2 tu dgr ckp...kene berterusan mendidik..sbb dgn budak2 ni..mgm leteh sbb nk kene ckp bende yg sama beratus2 kali baru they got the mesej...sometimes kene gune saikologi gak so that budak2 tu leh fhm mesej yg kita nk die faham....:)..saya suka biar anak saya fikir...so otak die berjln....:)..ckp dgn anak pulak..kalau makin kita tinggi sore..sebenarnye kita buat die bertambah ego..lagi die jd keras kepala sebenarnya...elok ckp bersederhana dahulu...bila xdgr, baru tegaskn suara sikit2...and look deep into their eyes...then talk nicely tp nada biasa but sounds serious...inshaAllah diorg leh accept..walaupon mebe la ade potential nk menangis ke...after that baru kita belai semula...inshaAllah pastu die akan igt laa..ape yg die buat tu slh...mcm anak sy...nk buat apa2...mesti ty saya..boleh ke tidak....

    ReplyDelete
  5. Thanks joely for the advise...amaze with the way u handleyour boys...noted..thanks for sharing

    ReplyDelete

Post a Comment